Translate

tirsdag 11. juli 2023

Sommeren som rant bort.

 Hva, tenker du nå? Sommere skal vel ikke renne bort? Nei, det skal de ikke. Og det er jo ikke det at det har regnet spesielt mye. Snarere er det det ikke har. Her har det vært værvarsel på værvarsel, som har lovt både lyn, torden og regnvær en masse. Men har det blitt noe av det? Neeeei da. Vurderer sterkt å sende post til meteorologisk institutt og lansere ett nytt begrep. "Driptease". Når de melder regn - og NOEN går og gleder seg til regn - og så kommer det fire og en halv dråpe, og så går regnværet sin vei?! Hva fanken er det for slags tull? Jeg er misfornøyd. Og klam. 

Det har da vært så inn i bananskallet varmt og klamt at jeg - ved å sitte stille i soffen, omtrent føler meg som bosatt i tropene og under mikro-fossefall. Herre fred og fader, det bare siler svette. I ansiktet og på ryggen, under armer og sikkert under beina og. Fysjom. Og da er digg å sove, gitt. Å jaa. (Å neheeei!) Så, tja - la oss si siden midten av juni, dvs røflig en mnd i strekk - har jeg pent måttet dra fram det sedvanlige sommertrikset. Håndkle mellom meg og dyne. Det går jo ikke an å sove uten. Bare det er en krøll i halsgropa blir det jo svettepøl. Uurk. En del av dette svineriet skylder jeg naturligvis på medikamentering. Man er jo satt på sånn dum anti-hormon medisin, pga dumme brystkreften - og hetetokter er altså ingen bivirkning, men en virkning. Det vil dermed si at dette er noe jeg liksom pent bare må holde ut. Som kjent er jeg ekstremt dårlig til å "pent holde ut", da blir jeg sur og grinete og ilter. Ikke ilder. Når jeg i tillegg er varm og klam og sover dårlig, da er jeg intet mindre enn fæl. Uffaseien. 

Husgubben har "moret" seg med å vaske og polere bil. I sommervarmen. Og klammen. Vi har, motvillig - men helt nødvendig brukt noen strømkroner på varmepumpe på avfuktig og nedkjøling i heimen. Ellers hadde det vel endt med heteslag og mentalt sammenbrudd. Og det vil man da ikke ha. Men bilen er lekker. Eller, i følge fugger'n; dritlekker. For fuggel MÅ jo bare bæsje på bil? Det er jo helt klart. Og skli på den. Dusteføvvel. 

11. juli. Fatter har bursdag i dag. Det er min siste ferieuke. Neste uke skal jeg jobbe hele uka på tannklinikken, ferievikar. Blir sikkert bra. Varmt, tipper jeg. Håper det ikke blir så altfor stressende. Jaffal litt rolig - det hadde vært stas. I august skal jeg jobbe litt på Lillehammer og, satser på at det går seg til. I dag har vi, familien altså vært en tur på Totenbadet. Ja, det er det "nye" navnet på Raufoss Badeland. Ikke at jeg helt aner når de skiftet navn, men spesielt nytt er vel ikke det navneskiftet egentlig. Var stas for ungene da, plaske litt rundt og kose seg. Ikke at de helt har mestret det der med svømming enda, men det kommer seg nok. En sånn vakker dag. 

Bokmessig har jeg nå fullført både "No time like the future" av Michael J Fox (den har jeg brukt lang tid på. Ikke fordi at den har vært kjedelig, tvert i mot - men skolebøker og annet har kommet foran. Pluss tidligere nevnte bokserie om dronning Elizabeth 1) og "Once upon a broken heart" av Stephanie Garber. Siste ble litt sånn midt i mellom ingenting. Jeg syntes den virka kul, fantasy med eventyrelementer, magi, litt smålumske såkalte Fates (skjebneguder?), forbannelser, prinser, giftermål, et par mulige mord og forgiftning og en potensielt slem stesøster. Jadda. Dette kunne være bra. 

Men så ble det liksom ikke det likevel. Det ble bare for mye, for rotete, for lite kjemi med hovedkarakteren, for flatt, for "ååh, ditt dumme nek - begrip litt da, i det minste!" til at boka egentlig var ok. Så der havna vi litt i pliktlese-løypa. Og i tillegg var det første i en serie. Grr. Så nå er jeg bittelitt "men hva skjer da egentlig?" og "bryr det meg egentlig hvordan det går med dem? Hvis jeg må lese enda en bok om de sullikene der, kan det jaggu være det samme hvordan det går". Nei. Ikke noen toppkarakter der altså. 

Så nå har jeg startet på en ny bok (siden jeg har lest ut to andre altså), som jeg lånte for ca en mnd siden fra biblioteket. "The stardust thief" av Chelsea Abdullah. Litt lignende Daevabad-trilogien, med snev av hentydninger og touch fra 'Tusen og en natt' og - ja, fint med å lese om noen som har det enda varmere enn meg. Ørkengreier, det lar seg høre når jeg likevel sitter her og svetter som en annen slask. Foreløpig virker den ganske ålreit, så har i det minste litt håp her. Kanskje det blir en anbefaling fra Bokdragen. Den Broken heart-greia får ikke noe. Kan da ikke anbefale sånt som jeg bare gleder meg til å bli ferdig med, vettu. 

Ellers har det jo kommet en ny sesong med Outlander på Viaplay. Sesong sju. Men nå har jo jeg mer eller mindre ramlet litt av lasset (nei, ikke Lasse) - så husker bare sånn passelig en del av de forrige. Opptakter og sånt. Så ser gjennom det når jeg har lyst. Pluss gamle episoder (det er jo ikke nye, så) av Muppet Show, The Golden Girls / Pantertanter, Home Improvement (med Tim Allen, kos gjensyn), ALF og The Nanny. Gammelt gull. Ny tv er ofte kjipe greier. Og skulle det røyne på, finner vi alltids noe tull med Jack Dee på youtube. Jada. Underholdningsmessig skal jeg klare meg. Så får jeg vel heller vri opp håndkledet ca en gang i døgnet, og legge meg litt svetsig og smutsig. 

For sommer er nå litt digg lell da. 























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Talk to me.